torsdag 28 maj 2009

Det spännande livet för en tillfällig hemmafru

Onsdag-fredag är jag hemmafru/hemarbetande. Då är det viktigt att se spänning i de små vardagliga detaljerna.
Idag strosade jag som vanligt i min egen lilla värld på Eskilstunas gator, när jag med rynkad panna får se en inte helt främmande person. Ja, där står hon, en av mina gamla bästa vänner från mellanstadiet. I två hela år har vi bott i samma lilla stad och aldrig sett varandra. Jag sneglar på hennes mage och överväger om jag ska fråga om hon har en bulle i ugnen. Tänk om hon bara ätit för många bullar? Hon ser nog mina blickar och berättar att hon ska ha barn i september.
Jag pustar ut och gratulerar. Jag får även veta att hon är förlovad, blivit med hund och alldeles snart med hus. Det känns som vi nu är ännu fler världar isär än vi var när vi "växte ifrån varandra" som man brukar kalla det. Ändå känner jag för första gången sedan mellanstadiet och lite av högstadiet att vi för första gången faktiskt pratar med varandra, inte bara råkar stå på samma ställe och yttra saker som "vi måste ses någon gång" samtidigt som vi båda tänker på något annat. Jag träffar en person jag faktiskt vill ta en fika med inom en snarare framtid, wow!

Min andra spännande upplevelse är att jag bjuds på fika av en av mina manliga och goa vänner. Italiensk glass och kaffe i solen.

Min tredje spännande upplevelse är när jag lyckas stänga av dammsugaren utan att dra ut sladden!

Ikväll ska jag på möte på skatteverket och lära mig om moms. De spännande händelserna har med andra ord bara börjat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar