torsdag 23 april 2009

SnyggSnålShoppingStockholm

Har du som jag en strikt shoppingbudget? Jag lyckas dock alltid tänja på gränserna för vad jag egentligen har råd med. Jag älskar att omge mig med vackra plagg som andra samlar på konst. Är de riktigt vackra och unika behöver man inte sätta nålen i dem och skapa om. Varför skulle man? Inte skulle man måla om en vacker tavla? Men det finns så mycket att göra av enklare och billigare plagg om man är lite händig. Det gäller att vara kreativ och ta inspiration från allt i sin omgivning.
Dessa tips gäller dig som både vill modifiera second hand-plagg och som hellre köper färdigt.

Mitt första och självklara tips:
Gå in på http://whatsupsthlm.se/shopping/ där du kan hitta märkesutförsäljningar, inspirerande modevisningar och tips på butiker väl värda ett besök. De har även en unik söktjänst där du kan välja vad du är intresserad av, vilken prisklass, vilken stadsdel osv. Helt på dina villkor!
En dag svepte turen över mig. Av mina kollegor på redaktionen hörde jag om en utförsäljningDAY Birger et Mikkelsen, bara några hundra meter ifrån jobbet. Läget på jobbet var lugnt och en liten "promenad" skulle ju inte skada. Som ivriga barn gick vi med hastiga steg mot lokalen på söder. En vacker värld öppnade sig när vi kom in och såg alla vackra kläderna i välskräddade former. Jag vill dra ner på allt jag plockat på mig till en lampa, kudde och en underbar kjol. Det slutade på 800 kr för hela kalaset.
I Eskilstuna kikade jag in på en märkesbutik vid namn EGO när de hade halva reapriset och lyckades fynda en vass Tigerklänning för ringa 300 kr!

Det är mitt andra tips:
Håll ögonen öppna för rea och utförsäljning. Skaffa plagg som håller mer än en säsong. Det finns att hitta trots säsongsutförsäljning.

Mitt tredje tips lyder:
Second hand. I vissas öron något otänkbart och äckligt, i andras himmelriket.
Det finns fräscha märkessecond hand för den kräsne men även fräscha och billiga men hög trendfaktor. Vill man få ut det bästa av second hand-shoppingen på kort tid är söder definitivt platsen att rekommendera.

Tjallamalla- Bondegatan 46 (södermalm)
Lyckades gå in under en rea. Hittade förtjusande och trendiga träskor från Åsa Westlunds märke "Theres goes the neighbourhood" för under halva priset. Åsa gör även skor för märket "Scene by Tjallamalla". Träskor är för övrigt vårens och sommarens måste!

Filippa K second hand- Hornsgatan 77 (södermalm)
No need to say more!

Old Touch-Upplandsgatan 43 (Vasastan)
Vackert och unikt från sekelskifte till 60-tal. Damen som äger butiken är otroligt gullig, både bildligt och bokstavligt talat. Leta fram något fint från 40-talet och känn dig unik, trendig och kvinnlig på samma gång!

Fler tips kommer inom kort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar